Szeretettel köszöntelek a TELEHÁZAK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TELEHÁZAK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TELEHÁZAK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TELEHÁZAK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TELEHÁZAK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TELEHÁZAK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a TELEHÁZAK közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
TELEHÁZAK közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
14 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A közel másfél évtizedes hazai civil teleház mozgalom elkönyvelheti harmadik jelentős sikerét. Az első a helyi kisközösségekben nyújtott infokommunikációs eszközökkel és szolgáltatásokkal nyújtott segítség ezen időszak alatt, amelyet máshonnan nem kaphattak meg az emberek. A második az a tény, hogy számos nehezítő körülmény, fejéődási vargabetű ellenére döntő többségűk működik, fenntartható.
A harmadik pedig az a fejlemény, amit a teleházasok kezdettől fogva mondanak és várnak: 2009. október 1-től a közösségi hozzáférés és az ügysegédlet költségvetésből finanszírozandó közfeladat.
A Parlament 2009. június 15.-én ellenszavazat nélkül fogadta el az elektronikus közszolgáltatásokról szóló törvényt (alább letölthető). Nézzük meg ezzel összefüggő rendelkezéseit és indoklásait (saját kiemelésekkel): "20. § (1) A Kormány e törvényben meghatározott módon biztosítja és fejleszti az elektronikus közszolgáltatások igénybevételéhez szükséges feltételeket, így ... c) elősegíti az egyetemes hozzáférhetőséget, így gondoskodik a bárki számára elérhető, nagy sávszélességű kommunikációs hozzáférést biztosító, infrastrukturális feltételrendszer kialakításáról, az elektronikus közszolgáltatáshoz való közösségi hozzáférési pontok, továbbá az ügyintézést támogató ügyfélszolgálat fenntartásáról, valamint a hozzáférhetőség indokolatlan korlátozásának megszüntetéséről; ca) a közösségi hozzáférési pontok olyan hálózatát alakítja ki, hogy azok 10 km sugarú körön belül bárki számára elérhetőek legyenek; cb) a közösségi hozzáférési pontok számára nagy sávszélességű kommunikációs hozzáférést biztosít; d) ahol az ügy természete ezt lehetővé teszi, biztosítja a különböző fogyatékossággal élők számára az akadálymentes, valamint a telefonos ügyintézés, illetve ügyindítás lehetőségét."
Néhány indoklás ezt még nyilvánvalóbbá teszi: "Az elektronikus közszolgáltatások igénybevételéhez szükséges feltételek biztosítása és - az ország gazdasági teljesítőképességéhez igazodó - fejlesztése a Kormány feladata, felelőssége.
A törvény - nem taxatív felsorolással - egyes kormányzati feladatokat külön is nevesít, e feladatokról a törvény más helyütt részletesebben is rendelkezik, illetőleg - a részletszabályok megállapítása vonatkozásában - jogalkotási felhatalmazást is biztosít. A kormány feladata a központi rendszer létrehozása és működtetése, az elektronikus közszolgáltatás zavartalanságának és egyetemes hozzáférhetőségének biztosítása valamint az elektronikus közszolgáltatáshoz való közösségi hozzáférési pontok és az ügyintézést támogató ügyfélszolgálatot létesítése, fenntartása. ...Törvény eltérő rendelkezése hiányában az elektronikus közszolgáltatások valamennyi jogosult számára a közigazgatással való kapcsolattartást egységesen biztosító, kellő biztonsággal működtetendő infokommunikációs eszközök igénybevételével, korlátozás nélkül érhetők el. ... A jogosultsággal azonban csak akkor fog tudni élni, ha a szükséges műszaki feltételekhez, infrastruktúrához az informatikai-biztonsági követelményeknek is megfelelő hozzáférése van: ebben a kormányzat központi rendszer részét képező közösségi hozzáférési pontok, e-Magyarország pontok, teleházak stb. hálózata, az ügyfélszolgálati szolgáltatások révén számára konkrét segítséget biztosít."
Beszél a törvény egy külön jogszabálytól is a közösségi hozzáférésről és az ügysegédi eljárásról: "27. § (1) Az elektronikus közszolgáltatások igénybevevői részére az elektronikus közszolgáltatással kapcsolatos egyedi igények alapján történő tájékoztatás, és az elektronikus támogatása céljára telefonon és interneten keresztül elérhető központi ügyfélszolgálat (ügyfélvonal), továbbá külön jogszabályban (kormányrendelet) meghatározott elektronikus ügyintézést támogató közösségi hozzáférési pontok működnek a központi rendszer keretében. ... 28. § (1) Az elektronikus közszolgáltatás igénybevétele során ügysegéd közreműködésére az ügyintézés kezdeményezésének helyén vagy a központi rendszer központi ügyfélszolgálatán keresztül kerülhet sor. (2) Az ügysegédet az elektronikus közszolgáltatást igénybevevője a külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint feljogosíthatja arra is, hogy az igénybevevő tárhelyére adatot helyezzen el, vagy onnan adatot helyezzen át."
Indoklás az ügysegédlettel kapcsolatosan : "A szabályozás lényeges törekvése az elektronikus közszolgáltatások egyetemes elérhetőségének biztosítása: ez egyrészt a rendelkezésre álló műszaki-technológiai eszközök és kapcsolattartási módozatok (internet, telefon, szöveges üzenetküldő szolgáltatások) alkalmazásának befogadásában, másrészt az ügyintézést támogató lehetőségek (ügysegédi szolgálat, ügyintézési pontok hálózata, ügyfélvonal, stb.) szabályozásában ölt testet. biztosítani kell ugyanakkor azt is, hogy az elérhetőség növelése érdekében az állampolgárok - ügyintézési céllal - más elektronikus eszközök igénybevételével is kapcsolatba léphessenek az állam szerveivel, illetőleg, hogy ügyeik intézéséhez megfelelő ügyfélszolgálati tájékoztatási, ill. ügysegédi közreműködőket vehessenek igénybe. ...Az elektronikus közszolgáltatásokhoz való hozzáférés támogatása egyrészt tényleges, az ügyintézésre, az ügyintézéshez való segítség-kérésre, tájékozódásra személyesen igénybe vehető ügyintézési helyek országos hálózatának kialakítását, működtetését jelenti (e-Magyarország pontok, integrált közösségi szolgáltató terek alkalmazás-szolgáltatók stb.),
...Az ügysegéd fogalmát, az elektronikus ügyintézés során történő eljárási lehetőségét a magyar jogba a központi rendszerre vonatkozó 182/2007. (VII. 11.) Korm. rendelet vezette be. A törvény értelmező rendelkezés szerint ügysegéd az elektronikus közszolgáltatást igénybe vevő számára az elektronikus közszolgáltatás keretében történő ügyintézésben közreműködő, valamint az elektronikus közszolgáltatás műszaki-informatikai infrastruktúrájához kapcsolati lehetőséget vagy szakmai-informatikai segítséget nyújtó, képviseletre nem jogosult személy. A képviselet kizárására itt azért volt szükséges, mert azt az általános szabályok szerint kell ebben az esetben is megvalósítani. ... Az ügysegéd szerepe az eljárásban, valamely ügy intézésében korlátozódhat az igénybe vevő tájékoztatására, technikai és szakmai segítségnyújtásra, de - a megfelelő meghatalmazás alapján - az ügyfél képviseletére, nevében eljárási cselekmények foganatosítására is kiterjedhet. Az ügysegéd feljogosítható arra is, hogy az ügyfél elektronikus tárhelyének e célt szolgáló részébe adatot helyezzen el vagy onnan adatot helyezzen át."
Ez a törvény áttörés a közösségi informatikában. Azt jelenti, hogy a közösségi hozzáférési helyek, ha végzik az e-közigazgatást segítő tevékenységeket, beleértve az ügysegédletet, akkor központi költségvetési finanszírozásban kell részesülniük a létrehozást és fenntartást illetően is. Számos további következmény is, van: szolgáltatás- és szakmafejlesztés, különös tekintettel a digitális szolidaritás szükségleteire, képesítési előírás, képzési rendszer, szolgáltatási sztenderdek, kötelező beszámolás, szakmai felügyelet, stb. Budafok ezt szervezi. Még inkább fontos most már jogszabályra hivatkozva hogy mielőbb elinduljon a teleház hálózati program Bfokon. Minta lesz. Az ügyfélszolgálat az ügysegédlet működését feltételezi és tartalmilag nagy részben azonos a közigazgatási közönségszolgálattal, mert az elektronikus közigazgatás az egész államigazgatást (minden ágazat) átfogja. A közigazgatási közönségszolgálat pedig a közigazgatás és az emberek közötti egységes rendszerbe foglalt kapcsolat,a melynek végpontjai a közösségi hozzáférési jelyek, s ezek közül is kiemelten a helyi társadalomba ágyazódó teleházak. Egy "apróság" van még hátra: a módszeres és okos megvalósítás a lehető legszélesebb társadalmi összefogással. Ez akkor sikerülhet, ha a végrahajtásra vonatkozó előirányzott jogszabályok az érdekeltek bevonásával készülnek el.
A kép forrása: http://www.scs.sk.ca/cap/cappagegraphic.gif
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!